28 juni 2017

Tutorial till en boklåda

Hej!

Förra gången det var min bloggdag visade jag en boklåda som jag hade gjort och idag tänkte jag att jag skulle visa en tutorial till boklådan. Så här ser lådan ut:


Nummer 1, införskaffa lämplig chipboard och skär till bitar. Tanken var att man skulle kunna se måtten på bilden, men det verkar vara svårt så här kommer de:

Omslag
2 st 9x12 cm
2 st 7,6x3,5 cm
1 st 11x3,5 cm

Låda
1 st 11x3,5 cm
1 st 10x3 cm
2 st 7,3x3 cm
1 st 10x7,5cm


Sen kan man göra lite vad man vill med bitarna. Måla dem vita, bruna, regnbågsfärgade eller låt dem vara som de är, eller distressa kanterna, kanske. Eller klä dem med trevliga papper, som jag gjorde i mitt förra blogginlägg.


Jag målade mina bruna och sen kletade jag på lite guldfärg för jag ville att den skulle likna en sådan där gammal bok ni vet med guldiga blad.


Sen kan man börja limma. Jag har använt ett Multi medium matte-lim från Ranger som höll ihop chipboarden. Men det finns säkert mycket annat man också kan använda.

Först lådan. Innan ni börjar limma ihop så gör  ett hål i den stora biten som ska vara framsida och sätt i ett snöre eller en brad eller något liknande, för att kunna öppna lådan.




    

Sen när limmet har torkat är tanken att den ska se ut så här :)


Därefter tar man ett papper som ska fungera som "rygg" till boken. Till den här lådan tog jag svart papper i storleken 15x8 cm. Vek in cirka 1,5 cm på varje sida (de korta sidorna).


Sen limmar man ordentligt så att papper och chipboard sitter fast i varandra. Därefter kan man börja limma fast det som ska föreställa bladen på boken, det vill säga sidorna mellan de stora skivorna.




När man limmat fast allt kan det vara lämpligt att ställa något på boken så att den håller sig på plats medan den torkar.
Sen är det dags att dekorera! Jag tog först en bit papper och målade den i brunt, för jag ville ha samma bruna färg som lådan, därefter ett rosa papper med hjärtan där jag färgade in kanterna med en pensel och samma bruna färg som jag använt tidigare. Tog även lite guldfärg längst ut på kanten.


Därefter tog jag en passande stämpel "In a world where you can be anything, be kind", stämplade, färgade in kanter, stansade ut en blomma och satte dit lite band och så var det färdigt. Easy as pie! Fast det tar lite längre tid än att göra paj. I alla fall när jag gör det :)



      

Och så här ser båda lådorna ut tillsammans.


Det var allt för mig. Tack för titten!

// DT-Eja

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar